De eerste weken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eline Castelijns - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eline Castelijns - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

06 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo iedereen! Hier de tweede update uit Kaapstad:

Ik ben hier inmiddels alweer ruim tweeënhalve week, over minder dan drie weken komen Josina en Sabke mij al opzoeken! Ondertussen heb ik al het een en ander meegemaakt hier: leuke marktjes bezocht, veel van de stad en ook wat van de omgeving gezien… en natuurlijk stage gelopen. De stage begint wat te wennen, ik heb de afgelopen weken vooral heel veel gelezen zodat ik het onderwerp waar ik mee ga helpen zo goed mogelijk begrijp. Het is een heel interessant, maar ook complex onderwerp, en ik denk dat ik er veel van kan leren. Heel in het kort ga ik me nu bezighouden met in kaart brengen wat er gaande is op het gebied van landrestitutie in Zuid Afrika in relatie tot de Khoi San communities hier die hun land niet zijn kwijtgeraakt tijdens apartheid maar al veel eerder toen de Kaap nog een kolonie van Nederland was (fijn om hier Nederlander te zijn, schuldgevoel haha!) en daarom op dit moment geen recht hebben op landrestitutie.

Verder heb ik de afgelopen tijd veel leuke dingen gedaan met mijn Duitse huisgenootjes. Zo zijn we naar Franschhoek geweest (wijnproeverij, chocoladeproeverij nomnomnom), een paar keer uit eten geweest en op verschillende plaatsen wat wezen drinken, twee keer naar de city bowl market geweest, van het uitzicht genoten op signal hill, gebraaid (natuurlijk) en heb ik dankzij hun ook al veel leuke tips voor mijn tijd hier! Helaas zijn ze afgelopen woensdag vertrokken, maar hopelijk komen er weer leuke mensen voor hun in de plaats. Mijn andere huisgenoot heb ik inmiddels ook ontmoet, maar met hem kan ik het helaas niet zo goed vinden. Ik zal hier niet in detail op ingaan, maar laten we het erop houden dat ik door hoe hij is nog harder hoop dat de nieuwe mensen leuk zullen zijn.

Donderdagochtend kreeg ik helaas het vervelende nieuws dat ome Wim was overleden. Dat maakte de afgelopen dagen best zwaar, want dan pas besef je hoe ver je eigenlijk van huis bent. Donderdag ben ik dan ook niet gaan werken en heb ik in plaats daarvan de stad wat verkend, en vrijdag heeft mijn stagebegeleidster mede om voor afleiding voor mij te zorgen een picknick georganiseerd met het hele team, superlief! Zaterdag ben ik naar de neighboorgoods market geweest in de old biscuit mill waar ik heel veel lekkere dingen te eten heb gekocht, en zondag ben ik naar het v&a waterfront geweest, zeg maar de oude haven nog uit de koloniale tijd. Na al dat lopen dit weekend ben ik wel even toe aan zittend werk de komende week…

  • 06 Oktober 2014 - 21:47

    Maria:

    Wij hopen mee met jou dat de nieuwe huisgenootjes leuk zijn. Zet m op!!

  • 09 Oktober 2014 - 13:39

    Dofferhoff:

    Hoi Eline het gaat voor ons korten
    morgen ga ik voor 12 dagen met de camper weg en daarna bijna meteen richting kaapstad.
    Heel veel sterkte en in moeilijke momenten denk dan maar aan de 2grijze muizen die richting Afrika komen.
    sterkt
    doffies

  • 15 Oktober 2014 - 21:12

    Josina:

    Hoi hoi. Zo nu nog even verhuizen en laten we hopen dat het nu rustiger voor je word. Erger kan ook haast niet toch. En we zijn er bijna.liefs vanuit bladel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 27 Dec. 2012
Verslag gelezen: 1202
Totaal aantal bezoekers 4759

Voorgaande reizen:

17 September 2014 - 30 December 2014

Zuid Afrika

28 December 2012 - 28 Januari 2013

Oeganda

Landen bezocht: